Aktualności

Dialog, edukacja i praca

Dialog, edukacja i praca
Photo by Rachel McDermott on Unsplash
31 grudnia 2021 r.

Dialog, edukacja i praca

O krzewienie dialogu między pokoleniami, o edukację jako siłę napędową pokoju oraz podejmowanie działań na rzecz pełnej realizacji ludzkiej godności i zapewnienie pracy apeluje papież Franciszek w Orędziu na obchodzony 1 stycznia 2022 r. 55. Światowy Dzień Pokoju. Jego temat brzmi: „Dialog międzypokoleniowy, edukacja, praca: narzędzia budowania trwałego pokoju”.

W świetle doświadczeń pandemii COVID-19 Franciszek wskazuje na znacznie dialogu międzypokoleniowego. „Samotności osób starszych towarzyszy u młodych poczucie bezsilności i brak wspólnego pomysłu na przyszłość” – stwierdza papież. Zauważa, że z jednej strony ludzie młodzi potrzebują doświadczenia egzystencjalnego, mądrościowego i duchowego osób starszych, a z drugiej osoby starsze potrzebują wsparcia, miłości, kreatywności i dynamizmu młodych. „Przeżywany przez nas światowy kryzys wskazuje nam, w spotkaniu i dialogu między pokoleniami, siłę napędową zdrowej polityki, która nie zadowala się zarządzaniem istniejącej sytuacji za pomocą łatek lub szybkich, czysto okazjonalnych napraw, ale która oferuje siebie jako doskonałą formę miłości do drugiego człowieka, w poszukiwaniu wspólnych i zrównoważonych projektów” – podkreśla Ojciec Święty.

Franciszek zaznacza, że kształcenie i wychowanie są siłą napędową pokoju. Wzywa do ograniczenia wydatków na zbrojenia i przeznaczania tych środków na zdrowie, edukację, infrastrukturę czy troskę o środowisko. Zaznacza, że edukacja stanowi podstawowe źródło integralnego rozwoju człowieka, czyni osobę bardziej wolną i odpowiedzialną oraz jest niezbędna dla obrony i promowania pokoju. „Kształcenie i edukacja są fundamentem zwartego, cywilizowanego społeczeństwa, zdolnego do rodzenia nadziei, bogactwa i postępu” – stwierdza papież.

Ojciec Święty podkreśla wreszcie, że praca jest nieodzownym czynnikiem budowania i zachowania pokoju. Przypomina, że pandemia COVID-19 pogorszyła sytuację w świecie pracy. Dodaje, że szczególnie druzgocący był wpływ kryzysu na gospodarkę nieformalną, która często obejmuje pracowników migrujących. „W wielu krajach wzrasta przemoc i przestępczość zorganizowana, dławiąc wolność i godność ludzi, zatruwając gospodarkę i uniemożliwiając rozwój dobra wspólnego. Reakcją na tę sytuację może być jedynie rozszerzenie możliwości godnej pracy. Praca jest bowiem podstawą, na której można budować sprawiedliwość i solidarność w każdej wspólnocie… Musimy zjednoczyć nasze idee i wysiłki, aby stworzyć warunki i znaleźć rozwiązania, dzięki którym każdy człowiek w wieku produkcyjnym będzie miał możliwość, poprzez swoją pracę, wniesienia wkładu w życie rodziny i społeczeństwa” – stwierdza Franciszek.

„Bardziej niż kiedykolwiek pilne jest promowanie na całym świecie odpowiednich i godziwych warunków pracy, zorientowanych na dobro wspólne i ochronę stworzenia. Konieczne jest zapewnienie i wspieranie wolności przedsięwzięć gospodarczych, a jednocześnie promowanie odbudowanej odpowiedzialności społecznej, tak aby zysk nie był jedynym kryterium przewodnim” – dodaje papież.

Ojciec Święty podkreśla także konieczność przestrzegania podstawowych praw człowieka w odniesieniu do pracownic i pracowników.

Franciszek dziękuje wszystkim, którzy w trudnym okresie pandemii starają się zapewnić wykształcenie, bezpieczeństwo i poszanowanie praw, zapewnić opiekę medyczną, ułatwić spotkania między członkami rodzin a chorymi, zapewnić wsparcie gospodarcze osobom potrzebującym lub tym, którzy stracili pracę.

„Zwracam się do rządzących i do osób odpowiedzialnych za politykę i sprawy społeczne, do duszpasterzy i przełożonych wspólnot kościelnych, a także do wszystkich mężczyzn i kobiet dobrej woli, aby szli razem tymi trzema drogami: dialogu między pokoleniami, edukacji i pracy. Z odwagą i kreatywnością. I niech będzie coraz więcej ludzi, którzy bez hałasu, pokornie i wytrwale, dzień po dniu stają się budowniczymi pokoju” – apeluje papież na zakończenie swego Orędzia.

Źródło: https://www.niedziela.pl/artykul/75802/Dialog-edukacja-praca—narzedziami