Kategorie bazy wiedzy
Pakistan: muzułmanie palą chrześcijańskie kościoły w Jaranwala
Pakistan: muzułmanie palą chrześcijańskie kościoły w Jaranwala
Kolejne pogromy w Pakistanie
W dniu 16 sierpnia 2023 roku doszło w Pakistanie do masowych ataków na chrześcijańską dzielnicę mieszkaniową w ponad stupięćdziesięciotysięcznym mieście Jaranwala, położonym w prowincji Pendżab, na wschodzie Pakistanu. Około 96 procent mieszkańców Pakistanu to muzułmanie. W przeszłości mniejszości religijne, w tym przede wszystkim chrześcijanie, padały ofiarą brutalnych napaści tłumów. Często dochodziło do nich po informacjach o rzekomych bluźnierstwach. W Jaranwala tłum ekstremistów islamskich zaatakował kościoły i domy chrześcijan oraz spalił kilkadziesiąt budynków. Zaledwie kilka godzin przed wybuchem przemocy dwóch chrześcijan zostało oskarżonych o bluźnierstwo. Komendant policji miejskiej Bilal Mehmood stwierdził, że funkcjonariusze aresztowali Raję Amira i jego przyjaciela, którzy zostali oskarżeni przez miejscowych muzułmanów o wyrywanie stron Koranu, pisanie na innych stronach obraźliwych komentarzy, a następnie rzucenie książki na ziemię. Okazało się później, że obaj oskarżeni stali się ofiarami zemsty sąsiadów, którzy w wyniku sporu podrzucili wydarte strony z Koranu pod ich dom, aby fałszywie oskarżyć ich w sprawie o bluźnierstwo. Do ataku podżegali również – jak ustaliła później policja pakistańska – lokalni przywódcy skrajnie prawicowej, islamskiej partii Tehreek-e-Labaik, którzy wcześniej mieli się do tego przygotowywać i zachęcać ludzi do przemocy. Partia ta znana jest z brutalnych protestów przeciwko jakimkolwiek zmianom w prawie dotyczącym bluźnierstwa w Pakistanie, atakowaniu policjantów chroniących obiekty sakralne mniejszości religijnych i nawoływaniom do śmierci sędziów Sądu Najwyższego. Domaga się, aby szariat został uznany za podstawowe prawo islamskie w Pakistanie w drodze stopniowego procesu prawnego i politycznego, choć w rzeczywistości nie odżegnuje się do uciekania się do gwałtownych protestów i przemocy, czym szantażowała wielokrotnie władze pakistańskie. Większość członków partii należy do ruchu Barelvi. W 2023 roku organizowała gwałtowne wiece w Pakistanie w związku z profanacją Koranu w Szwecji i Danii [1] . W ataku zostało rannych około 100 osób, zniszczonych lub uszkodzonych zostało 17 kościołów i kaplic, cmentarz oraz kilkadziesiąt budynków mieszkalnych. Chrześcijanie masowo uciekali do innych części miasta, a ich dobytek był rabowany przez uczestników pogromu. Niektórzy szabrownicy sprowadzili pojazdy, aby wywieźć zagrabione mienie – jeśli nie można było zrabować rzeczy, palono je lub niszczono. Informacje dotyczące pogromu bardzo szybko obiegły media, nie tylko w Pakistanie, lecz również na całym świecie. Szczególnie szybko zareagowały różne pomocowe i monitorujące organizacje chrześcijańskie działające w krajach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych. To z kolei wpłynęło na władze tych państw – przykładowo Stany Zjednoczone wezwały rząd pakistański do ukarania sprawców tych wydarzeń. Tego typu działania spowodowały, że władze Pakistanu bardzo szybko zareagowały na to wydarzenia. Przemoc spotkała się z potępieniem w całym kraju, a tymczasowy premier Anwaarul-ul-Haq Kakar nakazał policji aresztowanie uczestników zamieszek. W ciągu kilku dni zostało zatrzymanych blisko 160 uczestników pogromów, a rząd tymczasowego premiera Anwaara-ul-Haqa Kakara przekazał na każde gospodarstwo domowe po 2 miliony rupii (6800 dolarów) odszkodowania.
Przyczyny pogromu
Pośrednie przyczyny wybuchu tak gwałtownej nienawiści i fali zniszczenia są różnorakie. Trzeba pamiętać, że sytuacja gospodarcza Pakistanu jest trudna, a inflacja która wynosiła w niektórych miesiącach 2023 roku znacznie ponad 20 procent doprowadziła do znacznego zubożenia ludności tego państwa. Dodatkowo, w maju 2023 roku doszło do przesilenia politycznego w Pakistanie. Rząd pakistański i wspierające go wojsko rozważały zdelegalizowanie partii Pakistan Tehrik-e Insaf (PTI) byłego premiera i lidera opozycji Imrana Khana. Sytuacja była bardzo napięta i groziła wybuchem otwartej konfliktu. Gdy 9 maja Khan pojawił się w sądzie w Islamabadzie, został aresztowany przez funkcjonariuszy Krajowego Biura Odpowiedzialności (NAB). Następnego dnia Wysoki Sąd Islamabadu aresztował Khana na osiem dni. To z kolei doprowadziło do fali protestów w całym kraju. Trudna sytuacja gospodarcza i wspomniany wzrost napięcia politycznego doprowadził do eskalacji nienawiści wobec mniejszości religijnych. Przykładem tego był proces, który rozpoczął się w mieście Bahawalpur w prowincji Pendżab. Został tam oskarżony 24-letni chrześcijanin Nouman Asghar, który został aresztowany jeszcze w 2019 roku, gdy oskarżono go o posiadanie w swoim telefonie (na WhatsAppie) „bluźnierczych” rysunków proroka Mahometa. Według rodziny „Nouman spał w domu, kiedy został aresztowany, ale policja twierdzi, że o 3:30 w nocy był w parku, pokazując bluźniercze obrazy 9-10 osobom” [2] . Po zagmatwanym procesie został on skazany na karę śmierci. Ten sam los spotkał jego przyjaciela Sunny’ego Mushtaqa – przy czym wobec tego drugiego nie ogłoszono jeszcze wyroku. Adwokat Aneeqa Maria Anthony z organizacji pozarządowej „The Voice”, wskazuje, że „sąd zignorował wszystkie procedury i odrzucił wszelkie dowody na korzyść oskarżonych. Chciał tylko dopełnić swego „świętego obowiązku”, „skazując domniemanego bluźniercę na karę śmierci”. Według informacji pochodzących od adwokata i rodzin oskarżonych Nouman i Sunny jedynie otrzymali obrazki, które przesłał do nich młody muzułmanin Bilal Ahmad [3] . Pokazuje to podwójne standardy, jakie obowiązują w stosowaniu prawa przeciw bluźnierstwu, ponieważ policja i sąd zupełnie zignorowały ten fakt, nie podejmując żadnej akcji przeciw Ahmadowi [4] .
Wnioski po pogromie w Jaranwala
Atak w Jaranwala podkreśla niedociągnięcia pakistańskiej policji w zakresie odpowiedniej ochrony mniejszości religijnych i szybkiego reagowania na przemoc wymierzoną w nie. Jednak do po kilku tygodniach od ich zatrzymania nie zostały wymierzone jakiekolwiek kary za to wydarzenie, co w przyszłości może ośmielić tych, którzy dopuszczają się przemocy w imię religii. Także oskarżenia o bluźnierstwo są często wykorzystywane w Pakistanie do atakowania mniejszości. Do podburzenia tłumów wystarcza często niepodparte dowodami oskarżenie. „Częstotliwość i skala takich ataków – które są systematyczne, brutalne i często niekontrolowane – wydaje się rosnąć w ostatnich latach” – powiedział Agencji Reuters przedstawiciel pakistańskiej Komisji Praw Człowieka [5] . Przykładowo w lipcu i sierpniu można było zaobserwować wzrost pogromów Ahmadiya (Ahmadi) – ruchu reformatorskiego w islamie. W ostatnich miesiącach nasiliły się ataki na mniejszości religijne w Pakistanie i ich miejsca kultu. Prześladowania społeczności Ahmadiya są osadzone w prawie pakistańskim i zachęcane przez rząd pakistański. Dnia 25 lipca 2023 roku tłum zdewastował miejsce kultu Ahmadiyya w Karaczi, w prowincji Sindh, a 18 sierpnia podburzeni przez przywódców skrajnie prawicowych bojówek manifestanci zaatakowali fabrykę należącą do człowieka należącego do Ahmadi w Lahore, oskarżając go o bluźnierstwo. Zamiast ścigać napastników, władze oskarżyły ośmiu członków społeczności Ahmadi o bluźnierstwo [6] . To wszystko pokazuje, że często władze lub przedstawiciele partii politycznych (szczególnie skrajnie prawicowych, choć nie tylko) wykorzystują prawo o bluźnierstwie do buntowania i podżegania do pogromów, i przestępstw wobec mniejszości religijnej w celu uzyskania własnych korzyści – oskarżenia przeciwników politycznych o ich wywołanie, zyskania poparcia większości muzułmańskiej w kraju lub zakrycie swoich niepowodzeń lub działań, nie do końca zgodnych z prawem. Pakistańskie prawo dotyczące bluźnierstwa jest w dużej mierze wykorzystywane przeciwko członkom mniejszości religijnych, podczas gdy władze rzadko wnoszą oskarżenie wobec osób odpowiedzialnych za ataki na osoby oskarżone o bluźnierstwo. Również często manipuluje się tym prawem w celu rozstrzygania sporów osobistych lub majątkowych. Pakistańska grupa wsparcia Centrum Sprawiedliwości Społecznej podała, że w latach 1987-2016 co najmniej 1472 osobom postawiono zarzuty na podstawie przepisów o bluźnierstwie [7] . C. Chociaż nie przeprowadzono żadnej egzekucji, kilka osób skazanych za bluźnierstwo oczekuje obecnie na karę śmierci, a wiele innych odsiaduje wyroki dożywocia za powiązane przestępstwa. W Światowym Indeksie Prześladowań z 2023 r. Pakistan zajmuje 7. miejsce wśród krajów, w których chrześcijanie są najbardziej prześladowani za wiarę.
dr Jan Wiśniewski
PRZYPISY
- A. Tanveer, M. Ahmed, Pakistan hands out cash to Christians who lost homes in rioting over alleged desecration of Quran, 21.08.2023, https://apnews.com/article/pakistan-christians-destroyed-homes-compensation-c04edfe4dccebd0fc15e80a71cae104c [dostęp 20.09.2023] Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 1
 - Christian in Pakistan Sentenced to Death under Blasphemy Law, 31.05.2023, Morning Star News, https://morningstarnews.org/2023/05/christian-in-pakistan-sentenced-to-death-under-blasphemy-law/ [dostęp 20.09.2023] Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 2
 - Pakistan: 24-letni chrześcijanin skazany na śmierć za „bluźnierstwo”, 01.06.2023, PolskieRadio24.pl, https://www.polskieradio.pl/196/3534/Artykul/3181000,pakistan-24letni-chrzescijanin-skazany-na-smierc-za-bluznierstwo [dostęp 20.09.2023] Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 3
 - Pakistan: 24-letni chrześcijanin skazany na śmierć za bluźnierstwo, 31.05.2023, https://www.vaticannews.va/pl/swiat/news/2023-05/pakistan-24-letni-chrzescijanin-skazany-na-smierc.html [dostęp 20.09.2023] Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 4
 - Pakistan: masowe ataki na dzielnicę chrześcijańską. Fałszywe oskarżenie o bluźnierstwo pretekstem ataków, 18.08.2023, Open Doors, Polska, https://www.opendoors.pl/wiadomosci/najnowsze-informacje/pakistan-masowe-ataki-na-dzielnice-chrzescijanska [dostęp 20.09.2023] Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 5
 - Pakistan: Mob Attacks Christian Settlement, 22.08.2023, Human Rights Watch, https://www.hrw.org/news/2023/08/22/pakistan-mob-attacks-christian-settlement [dostęp 20.09.2023] Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 6
 - Ibidem. Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 7
 
