Kategorie bazy wiedzy

Prześladowania dzieci chrześcijan

Prześladowania dzieci chrześcijan

Dzieci celem ataków z powodu wiary

Niezależnie od rejonu świata, w którym żyją, dzieci są wyjątkowo bezbronne. Konwencja o Prawach Dziecka, stworzona w celu ochrony dzieci, jest jednym z najczęściej podpisywanych i ratyfikowanych traktatów w historii. Mimo to dzieci nadal cierpią, szczególnie w kontekście szerszej marginalizacji mniejszości religijnych. Dział organizacji Open Doors odpowiedzialny za publikację Światowego Indeksu Prześladowań przeprowadził wstępne badania na temat tego, w jaki sposób dzieci stają się celem ataków z powodu ich chrześcijańskiej wiary i ich związków z rodzinami oraz wspólnotami chrześcijańskimi.

Dzieci są zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio dotknięte dyskryminacją religijną, prześladowaniem i nietolerancją, często w sposób, który jest specyficzny dla ich płci i środowiska, w którym żyją. Ma to poważny wpływ na ich przyszłe życie, a także bezpośrednio przekłada się na obecne i przyszłe funkcjonowanie Kościoła.

Wstępne ustalenia wskazują, że dzieci są pośrednio dotknięte przez dyskryminację ze strony rodziców i krewnych. Aresztowania, wdowieństwo, przymusowe rozwody i odmowa opieki nad dziećmi prowadzą do rozdzielenia z chrześcijańskimi rodzicami. Jest to nie tylko traumatyczne doświadczenie, ale też oznacza dla dziecka długotrwałe i szkodliwe skutki. W Jemenie młode dziewczęta są zmuszane do wyjścia za mąż, w czym pomaga fakt, że nie ma w tym kraju minimalnego wieku pozwalającego na zawarcie małżeństwa. Gwałt małżeński nie jest uznanym prawnie przestępstwem. Jeśli chrześcijanka zostanie zmuszona do rozwodu z muzułmaninem, najprawdopodobniej straci prawo do opieki nad dzieckiem na rzecz męża lub muzułmańskiego krewnego. Dyskryminacja chrześcijańskich rodzin i wspólnot dotyka również dzieci w zakresie dostępu do opieki zdrowotnej oraz podstawowych artykułów, takich jak żywność i woda.

Ograniczanie działalności kościołów lokalnych oraz możliwości rozmawiania o wierze z chrześcijańskimi rodzicami we własnym domu prowadzi do dyskryminacji dzieci, które nie mogą odkrywać swojego dziedzictwa wiary. Nie mogą one uczyć się o swojej wierze ani być wspierane i wyposażane przez starszych, bardziej doświadczonych chrześcijan. Bez dostępu do wspólnotowego wsparcia, dzieci są zmuszone samotnie stawiać czoła presji nietolerancji lub odrzucenia ze strony rówieśników, wychowawców i lokalnej społeczności. Sytuację tę dobrze obrazuje przykład Chin, gdzie dzieciom poniżej osiemnastego roku życia zabrania się uczęszczania na nabożeństwa lub otrzymywania jakiejkolwiek edukacji religijnej.

Sytuacja jest jeszcze trudniejsza dla dziecka, którego jeden lub oboje rodziców są liderami wspólnot, w tym kościołów domowych. Przykładowo w Chinach wiele kościołów, zwłaszcza kościołów domowych, kierowanych jest przez kobiety. Czasami po dekonspiracji są one zmuszone do ucieczki z kraju i muszą opuścić swoje dzieci. Pozostając w Chinach, tak czy inaczej trafiłyby do więzienia i straciłyby kontakt z dziećmi. Ucieczka uznawana jest za lepsze rozwiązanie. Kobiety nawrócone z islamu lub buddyzmu ryzykują utratę prawa do opieki nad dziećmi i prawa do dziedziczenia. Często zmusza się je do rozwodu.

Dzieci są bezpośrednio atakowane przez interakcje społeczne związane z ich edukacją. Znęcanie się ze strony rówieśników i nauczycieli jest powszechne. W niektórych kontekstach odmawia się dzieciom dostępu do szkół i uczelni ze względu na ich wiarę. W miejscach najbardziej wrogich chrześcijaństwu, dzieci są sprawdzane w szkole pod kątem wszelkich oznak przynależności religijnej innej niż zatwierdzona przez państwo. Dzieje się tak na przykład w Korei Północnej. W innych krajach są one zmuszane do uczestnictwa w naukach i obrzędach typowych dla religii większości. Na przykład w Jemenie program szkolny jest w dużym stopniu zislamizowany, a dzieci mogą być zmuszane do odprawiania islamskich modłów.

Kiedy nastolatkowie korzystają ze swojego prawa do identyfikacji jako chrześcijanie, są również narażone na bezpośrednie prześladowania słowne ze strony rówieśników, nauczycieli, członków społeczności lokalnej, a nawet członków własnej rodziny. W Indiach, rosnący wpływ ekstremistycznego nacjonalizmu jest kluczowym czynnikiem takiego prześladowania. Może to prowadzić do pobić i napaści seksualnych, przy czym te ostatnie są szczególnie częste w przypadku dziewcząt. Dziewczęta są również szczególnie narażone na uprowadzenie, zazwyczaj w celu handlu ludźmi i przymusowego małżeństwa. Chłopcy są bardziej narażeni na inne rodzaje przemocy fizycznej.

Rejestracja narodzin dziecka jest powszechnym działaniem rodziców na całym świecie. Jednak dla rodziców chrześcijańskich czynność ta może być najeżona trudnościami. Mogą być zmuszeni do zarejestrowania dziecka w ramach religii większości. Jest to dyskryminacja, której poddają się w imieniu swoich dzieci, ale która będzie oddziaływać na nie przez całe życie.

Wszystkie te zjawiska mają bezpośredni wpływ na dzieci ze wspólnot chrześcijańskich, a ich skutki są odczuwalne w całych wspólnotach i w dalszym życiu dziecka. Na przykład, kiedy dojdzie do gwałtu na dziewczynce z powodu jej chrześcijańskiej tożsamości, pojawia się natychmiastowa trauma po doświadczeniu przemocy seksualnej, jak również prawdopodobny długofalowy efekt w postaci wstydu. Co więcej, długotrwały efekt falowy obejmuje również jej przyszłe szanse na małżeństwo i zatrudnienie.

Chrześcijanie mogą być również uwięzieni w cyklach ubóstwa z powodu ograniczeń w edukacji i związanego z tym wstydu oraz napiętnowania.

Sprawia to, że mamy do czynienia z sytuacją, w której najbardziej bezbronni członkowie kościołów chrześcijańskich to zarazem ci, których przetrwanie i rozwój w danej wspólnocie wyznaniowej w dużej mierze zadecydują o długowieczności owej wspólnoty. Kiedy dzieci są usuwane z kościoła poprzez uprowadzenie, rozdzielenie rodzin, handel ludźmi i przymusową konwersję poprzez małżeństwo, nie tylko serca są złamane z powodu straty, ale także przerwany zostaje łańcuch przekazywania wiary chrześcijańskiej. Kościoły, którym odmawia się możliwości wyposażenia swoich dzieci, wspierania ich w wierze, tracą podstawowe prawo do wychowania następnego pokolenia, aby w przyszłości stało się stabilną wspólnotą wiary.

Powyższe spostrzeżenia pochodzą z badania skoncentrowanego na osiemnastu krajach, wykorzystującego dane z badań WWL 2020 i WWL 2021.

Rekomendacje i wnioski

Rządy i organizacje międzynarodowe powinny przeznaczyć środki na dalsze szczegółowe badanie, w jaki sposób dzieci są bezpośrednio i pośrednio celem ataków z powodu swojej wiary i związków z rodzinami oraz społecznościami wyznawców religii mniejszościowych.

Rządy i organizacje międzynarodowe powinny uwzględniać religię jako czynnik podatności na zagrożenia. Zbadania wymaga sposób, w jaki religia potęguje podatność na zagrożenia. Wnioski z tych badań powinny zostać uwzględnione we wszelkich ocenach dokonywanych w ramach planowania i tworzenia projektów skierowanych do dzieci szczególnie narażonych na zagrożenia. Badania te powinny być dostosowane do płci, z uwzględnieniem różnych doświadczeń chłopców i dziewcząt.

Rządy powinny wprowadzić ustawodawstwo przeciwdziałające małżeństwom dzieci, wczesnym i przymusowym, zagwarantować egzekwowanie tych praw i karanie sprawców.

Rządy i organizacje międzynarodowe powinny wzmocnić szkoły publiczne w celu wprowadzenia środków przeciwdziałania dyskryminacji i promowania wśród wszystkich dzieci integracji opartej na przynależności religijnej.

Łukasz* Wilczyński

* Imię zmienione z powodu charakteru pracy