Kategorie bazy wiedzy

Współczesne zagrożenia praw i wolności człowieka a walka z chrześcijaństwem

Współczesne zagrożenia praw i wolności człowieka a walka z chrześcijaństwem
Dokonujący się na naszych oczach progres techniczny i komunikacyjny pozwala wyraźnie i bez wątpliwości dostrzec, że zarówno w tzw. świecie Zachodu jak i w wielu krajach Azji i Afryki nasila się znacząco i systematycznie walka z ludzką pobożnością i prawami człowieka do wyznawania i praktykowania swej religii [1] .
W sposób szczególny prześladowania i gwałty dotykają chrześcijan. Brutalnie pozbawiani są oni możliwości praktykowania swej wiary, ale także swego mienia i życia. Każdego roku około 200 tys. chrześcijan traci swe życie na skutek różnych mordów i czystek na tle religijnym. Rodzi się pytanie: dlaczego to wielkie zło ma miejsce?
Z pewnością przyczyn jest wiele, ale jedną z nich i poniekąd podstawową jest wzgarda i zapoznanie przyrodzonych praw człowieka, które wprost wypływają z osobowej godności każdej istoty ludzkiej.
Śp. Ojciec Prof. Mieczysław Albert Krąpiec (1921-2008), słusznie zwracał uwagę na fakt, że ów atak na prawa i wolności ludzkie ma swe źródło przede wszystkim w antypersonalistycznych cywilizacjach, gdzie przyrodzona godność każdego człowieka bywa nie tylko niedostrzegana, ale także pojawia się cały zespół czynników wprost zadających gwałt osobie ludzkiej [2] . Ale nie tylko cywilizacje zagrażają i zniewalają człowieka, łamiąc brutalnie jego przyrodzone prawa.
Niemniej groźne są dziś także liczne i często udające troskę o dobro człowieka ideologie – owe pseudonauki i doktryny, w których wprost pozbawia się podmiotowości prawnej człowieka na rzecz rasy, klasy społecznej, państwa lub też grupy zyskującej jakieś uprawnienie na mocy stanu posiadania. Ideologie te – tak mocno przecież obecne w dziejach Zachodu przyczyniły się nie tylko do zaistnienia obozów śmierci (narodowy socjalizm niemiecki), gułagów (Rosja bolszewicka), różnych form depopulacji i dzieciobójstwa za pomocą choćby aborcji (Chiny, Indie), ale także utajonych form likwidacji ludzi dokonujących się czy to przez eutanazję, czy też przez pigułkę wczesnoporonną, która poczętego człowieka traktuje jak zbędnego śmiecia, którego „szybko i potajemnie” należy się pozbyć. Dość powiedzieć, że światowe statystyki informują, że aborcja każdego roku pozbawia życia przeszło 40 milionów dzieci na całym świecie, co oznacza, że jest ona dziś główną i pierwszą przyczyną ludzkiej śmierci [3] .
To całe zło bywa także wspierane i usprawiedliwiane przez liczne nurty pseudofilozofii, gdzie życie ludzkie bywa redukowane do zorganizowanej materii, o której rozwoju i trwaniu ma decydować arbitralnie czyjaś wola. Nurty te przecząc istnieniu natury ludzkiej, głoszą, że ludzka przyrodzona godność jest fikcją, co najwyżej postulowaną cechą, ale nawet gdyby istniała nie ma ona znaczenia, bo człowiek jest wolny i może czynić wszystko, jeśli tylko ma ku temu dostateczne środki i determinację [4] .
Tu dochodzimy do ważnej konstatacji: niewiele jest dziś dziedzin życia i obszarów kultury, w których dostrzegano by godność człowieka i związane z nią niezbywalne, przyrodzone i powszechne, prawa osoby ludzkiej. Ma z nimi dziś wielki „kłopot” światowa polityka, współczesna nauka, która chce manipulować kodem genetycznym człowieka, współczesna filozofia, która najczęściej boi się poznawać świat i ucieka w krytykę ludzkiego myślenia. Co dziś broni wolności i praw człowieka?
Wydaje się że tylko jedna siła: jest nią Kościół Katolicki, głoszący niezbywalną i powszechną, pełną godność każdej istoty ludzkiej od poczęcia aż do naturalnej śmieci. Być może wielki dziś światowy atak na chrześcijaństwo, połączony z łamaniem ludzkich praw do wolności, rozwoju, życia religijnego dokonuje się, gdyż wrogowie człowieka uświadomili sobie, że dopóki ludzkie sumienia ożywia i uświęca Ewangelia, dopóki Kościół formuje ludzki intelekt i wolę, zawsze będą istnieć osoby świadome swej godności i praw z niej wypływających, osoby stające w obronie siebie i swych bliźnich. Gdy ich zabraknie pseudonauka i ideologie, antypersonalistyczne cywilizacje i agnostyczna nowożytna filozofia będą mogły swobodnie budować świat tak jakby ludzka godność nie istniała.
Musimy walczyć o ludzką godność i prawo osoby ludzkiej do życia pobożnego. W walce tej może pomagać nam wiele, nawet wielce niedoskonała Konstytucja RP uchwalona 2 kwietnia 1997 przez Zgromadzenie Narodowe. W art. 30 nakłada ona na władze publiczną RP „obowiązek poszanowania i ochrony” przyrodzonej, niezbywalnej godności człowieka, stanowiącej źródło wolności i praw człowieka i obywatela [5] . T. Tego obowiązku należy się domagać od wszelkich władz publicznych, a zatem władzy wykonawczej, sądowniczej i ustawodawczej. Podstawę do tego daje nam Konstytucja, ale co ważne pamiętajmy o tym, że prawa i wolności wynikające z przyrodzonej godności osoby ludzkiej nie mają swego źródła w jakimkolwiek prawie ustanowionym przez człowieka.
Źródłem praw osoby ludzkiej jest natura człowieka i wpisana w nią godność, która ostatecznie przynależy do człowieka na mocy Pana Boga, który stworzył na Swój obraz i podobieństwo każdą istotę ludzką. Tu dostrzegamy, że atak na człowieka jest także obrazą i zniewagą Boga, który jest Ojcem wszystkich ludzi. Walka z religią, a w sposób szczególny z Kościołem jest potrzebna do pełnego zniewolenia i zawłaszczenia człowieka. Czas aby dostrzegli to wszyscy ludzie dobrej woli.

dr hab. Paweł Skrzydlewski, prof. PWSZ Chełm

PRZYPISY

  1. [1] Zob. https://www.polskieradio24.pl/5/1223/Artykul/2436695,Niepokojacy-raport-260-mln-chrzescijan-ekstremalnie-przesladowanych [dostęp 16. 07. 2020, godzina 16:20] Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 1
  2. Zob. M.A. Krąpiec, Człowiek i polityka, Lublin 2007, s. 241-313. Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 2
  3. Zob. M. Schooyans M., Aborcja a polityka, tłum. K. Deryło, Lublin 1991; tenże Ukryte oblicze ONZ, tłum. M. Zawadzki, Toruń 2002. Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 3
  4. W tym kontekście jako przykład można przytoczyć twierdzenia R. Dawkinsa, że „każdy płód jest mniej człowiekiem niż dorosła świnia” zob. https://www.wprost.pl/391995/Richard-Dawkins-kazdy-plod-jest-mniej-czlowiekiem-niz-dorosla-swinia [dostęp 10.09.2018, godzina 12:45] Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 4
  5. Dokładny tekst art. 30 Konstytucji RP brzmi „Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych”. Powrót do fragmentu, którego dotyczy przypis numer 5